Frequently Asked Questions

blank

Veel gestelde vragen: Wat is VOIP?

Wat is VOIP?

VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd; bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt het gesprek over internet.

Met VoIP kun je je bestaande telefooncentrale of PBX vervangen. Doordat VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met je CRM systeem. Ook is het eenvoudig mogelijk om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in binnen-, en buitenland.


Wat is Hosted VOIP?

Bij hosted VoIP, ook wel hosted PBX of virtuele PBX genoemd, heb je geen eigen telefooncentrale op locatie. Je maakt gebruik van de telefooncentrale van Lilytel. Op die telefooncentrale neem je enkel de diensten af die je nodig hebt. Jouw telefoontoestellen zijn daarop aangesloten via een internetverbinding.

Bij Lilytel kun je met je medewerkers en alle andere klanten van Lilytel gratis onderling bellen. Gesprekken die op je telefoonnummer binnenkomen, worden door Lilytel doorgeschakeld naar je telefoon(s). Alle gesprekken, zowel intern als extern lopen via je internetverbinding en het platform van Lilytel.

Het beheer van je telefonieomgeving kun je bij Lilytel online doen via een webportal. Zo kun je bijvoorbeeld zelf je voicemail instellen, doorschakelingen wijzingen of openingstijden aanpassen. De mogelijkheden van deze, vaak uitgebreide, telefooncentrale zijn vrijwel onbeperkt.


Wat is SIP?

SIP is de afkorting van ‘Session Initiation Protocol’ of eenvoudig gezegd; SIP is een signalering protocol dat wordt gebruikt om sessies in een IP netwerk op te starten. Lilytel neemt de telefoonnummers van de huidige telefonieleverancier over. Deze nummers komen in een zogenaamd SIP account.

Het SIP-account registreren wij in de PBX zoals beschreven in de ‘veel gestelde vraag: Wat is VOIP?’ of wij registreren het SIP-account op ons hosted platform. Ook kan een SIP op een enkelvoudig toestel geregistreerd worden.

Een inkomende oproep komt binnen op het SIP-account en het is afhankelijk van de registratie waar wij de oproep naar toe sturen.

Ook voor uitgaande oproepen loopt het verkeer via het SIP-account. Op deze manier kunnen wij telefonieverkeer registreren.


Wat is QOS (Quality of Service?)

Je deelt je internetverbinding vaak met meerdere apparaten en applicaties. Internetbrowsers,  downloadprogramma’s en natuurlijk je VoIP toestellen. Wanneer de bandbreedte van je internetverbinding niet voldoende is om al dit verkeer direct af te handelen, moet er een keuze gemaakt worden welk verkeer met voorrang wordt afgehandeld.

Met het QoS-protocol kan je aangeven dat het VoIP verkeer voorrang moet krijgen op het overige dataverkeer. Een download kan wel enkele seconden vertraging oplopen, maar tijdens een telefoongesprek wil je geen woord missen.


Kan je een bestaande telefooncentrale koppelen met een VOIP aansluiting?

Is je bestaande PBX geschikt voor VoIP, dan kun je je telefoonlijn vervangen door een zogeheten ‘siptrunk’. Je belt dan via je internetverbinding. Voordeel is dat je gebruik kunt blijven maken van je telefooncentrale en alle daarop ingestelde diensten, terwijl je wel profiteert van de lagere gesprekstarieven. Bijkomend voordeel: De capaciteit van een siptrunk is eenvoudig uit te breiden.

Heb je nog een traditionele (ISDN) centrale in gebruik en wil je je telefoonlijn vervangen door een siptrunk, dan kan dat. In dat geval heb je een omzetter nodig. Wij kunnen hierover adviseren.


Hoe verhoudt VOIP zich tot traditionele telefonie?

Telefonie is telefonie, of je nu belt via Lilytel of via een traditionele telefoonlijn. Wel zijn de mogelijkheden van bellen via internet (VoIP) veel groter dan de mogelijkheden bij traditionele telefonie. Zo is het eenvoudiger om verschillende vestigingen met elkaar te koppelen en kun je  ‘intern’ bellen tussen je vestigingen. Ook al bevinden die vestigingen zich  in het buitenland. Je kunt zelfs je thuiswerkers deel uit laten maken van je bedrijfstelefonie-oplossing.

VoIP telefonie maakt gebruik van je computernetwerk en internetverbinding. Hierdoor hoef je voor telefonie geen apart netwerk meer aan te leggen en te onderhouden. Je hoeft zelfs geen eigen telefooncentrale meer op locatie te hebben. Je hebt alleen maar een (goede) internetverbinding nodig. Ook biedt VoIP meer mogelijkheden tot integratie met bijvoorbeeld je CRM systeem. Kortom veel meer mogelijkheden om telefonie flexibeler en kostenefficiënter in te richten.


Hoe is de spraakkwaliteit van VOIP?

De kwaliteit van VoIP telefonie van Lilytel doet niet onder voor die van traditionele telefonie. De kwaliteit van zakelijke telefonie via VoIP is dan ook vele malen beter dan bellen via bijvoorbeeld Skype. VoIP telefonie van Lilytel is vergelijkbaar met ISDN kwaliteit.

Veel hangt af van de internetverbinding en met name van de ‘up-load’ snelheid hiervan. Wanneer je je internetverbinding gebruikt voor zowel e-mail verkeer, surfen op het web en VoIP, dan is het noodzakelijk een gedeelte van de ‘up load’ te reserveren voor spraak. Zo voorkom je dat veel dataverkeer de spraakkwaliteit aantast. Dit kun je via QoS op je router of switch instellen.

Om de beste mogelijk kwaliteit te behalen kun je een aparte internetverbinding nemen voor VoIP. Dat kan een ADSL verbinding zijn of een glasvezelverbinding met internet toegang. In de meest ideale omstandigheid neem je een ADSL of dataverbinding die rechtstreeks koppelt met je VoIP provider.

De huidige generatie VOIP telefoons maakt gebruik van HD-voice technologie. Ook dat draagt bij aan een mooie klankkleur.

Mocht je een mindere spraakkwaliteit ervaren, dan ligt dit bijna altijd aan de internetverbinding. Het gesprek verloopt dan hakkelig. Dit is een gevolg van te weinig bandbreedte op de gebruikte internetverbinding. Lilytel adviseert u graag over de mogelijkheden.


Is bij VOIP de locatie afhankelijk?

Nee, omdat VoIP niet afhankelijk van is van een vast aansluitpunt (de traditionele telefoonlijn), kun je overal waar je internetverbinding hebt, bellen en gebeld worden. Je telefoonnummer is niet gekoppeld aan een fysieke telefoonlijn, maar aan je VoIP (SIP)account. Dus overal waar je met je VoIP account verbinding hebt via het internet kan je bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer.

Zo kun je een telefoonnummer laten binnenkomen op verschillende VoIP toestellen. Bijvoorbeeld op kantoor en tegelijkertijd op je werktelefoon thuis. Heb je een smart phone met een VoIP App, bijvoorbeeld Bria of 3CX, en WiFi, dan kunt u overal waar je WiFi verbinding hebt bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer. Handig wanneer je bijvoorbeeld op verschillende vestigingen werkt of op zakenreis bent.


Is VOIP te integreren in andere diensten?

Een van de grote voordelen van VoIP is de relatief eenvoudige integratie met computersystemen. Denk hierbij aan; direct bellen vanuit het adresboek en automatische koppeling met een CRM systeem om de klantgegevens direct bij de hand te hebben. Op deze manier kun met VoIP je werkprocessen eenvoudig ondersteunen. Door middel van maatwerkoplossingen is eigenlijk elke denkbare koppeling tussen VoIP en ander computer of databasesysteem mogelijk.


Kan VOIP over je datanetwerk?

Omdat VoIP werkt over je datanetwerk is in veel gevallen geen extra bekabeling nodig. In veel kantooromgevingen ligt al CAT 5, CAT5e of CAT6 databekabeling. Deze is geschikt voor VoIP telefonie. Vaak kun je de bestaande switches en routers van je computer infrastructuur blijven gebruiken. Bij een grote kantoorlocatie is het wel aan te bevelen om het computerverkeer te scheiden van het telefonieverkeer. Hiermee is de kwaliteit van VoIP beter te garanderen.


Veel gestelde vragen: storingen

Wat kan ik zelf doen om een storing te verhelpen?

 

  • Herstart in deze volgorde de verschillende apparaten: het modem van je internetverbinding, eventuele routers/switches, wacht enkele minuten en start vervolgens alle telefoontoestellen opnieuw op door minimaal 15 seconden de stroom er af te halen. Onderbreek het opstarten van de telefoontoestellen NIET!
  • Ga na of er onlangs iets is veranderd in het netwerk, bijvoorbeeld een nieuw modem, een nieuwe router of een ge-update firewall. Is dat het geval, dan ligt in alle gevallen de oorzaak bij een van de gewijzigde componenten in je netwerk. Neem in dit geval contact op met je netwerk/systeembeheerder.
  • Lilytel telefonie maakt gebruik van je internetverbinding. Controleer eerst of de internetverbinding die je gebruikt voor je telefonie naar behoren werkt. Zo niet, neem contact op met je internetprovider en herstel je internetverbinding. Herstart vervolgens alle telefoontoestellen door minimaal 15 seconden de stroom er af te halen.

Wat is SIP ALG?

SIP ALG, oftewel SIP Application Layer Gateway, is een speciaal stukje software in NAT (Network Adress Translation) routers. Deze software probeert de problemen die NAT veroorzaken in samenwerking met SIP op te lossen. Helaas maakt SIP-ALG vaak meer kapot dan het oplost. De routers zoals Lilytel plaatst zijn voorzien van onze eigen configuratie waarbij SIP ALG uitgezet is. U kunt ook gebruik maken van ‘vreemde’ netwerken en daar kan het voorkomen dat SIP ALG aanstaat.

Het is daarom van groot belang dat SIP-ALG uitgezet wordt in de router. Gebeurt dit niet dan ontstaan er allerlei rare problemen waarbij het account zich niet kan registreren of er niet mee gebeld kan worden (of soms zelf zaken als eenzijdige audio etc).


Veel gestelde vragen: hardware

Wat voor telefoontoestellen heb je nodig voor VOIP?

Om gebruik te maken van VoIP zijn speciale telefoontoestellen nodig. VoiP telefoontoestellen zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar. Van een USB-phone met alleen een hoorn tot eenvoudige bureautoestel en natuurlijk uitgebreide receptie-, en secretaresse toestellen. Ook draadloze toestellen (DECT) behoren tot de mogelijkheden. De meeste toestellen zijn uit te breiden met bijvoorbeeld een (draadloze) headset of een uitbreidingsmodule voor extra snelkeuze toetsen, bijvoorbeeld voor gebruik als receptietoestel.

VoIP telefoontoestellen worden aangesloten met een standaard CAT5 netwerkkabel (of CAT 5e of CAT 6). Dit is in de meeste bedrijven de standaard aansluiting voor het computernetwerk. Elk standaard ADSL modem en router heeft een CAT5 aansluitingen. Thuiswerkers kunnen hun VoiP toestel dan ook eenvoudig op het thuis netwerk aansluiten.


Wat voor hardware is door Lilytel gecertificiteerd? (welke hardware wordt ondersteunt?)

Dit is hardware waarvan in samenwerking tussen de fabrikant of distributeur en Lilytel is vastgesteld dat het werkt in combinatie met de Lilytel telefoniediensten. Lilytel is door de fabrikant en/of distributeur gecertificeerd als een SIP provider waarmee de hardware correct kan samenwerken. De leverancier van de hardware kan ondersteuning leveren om de Lilytel telefoniediensten werkend te krijgen in combinatie met deze hardware.

  • Gigaset (PRO) series
  • Aastra IP
  • Yealink / Yeastar
  • Patton Smart Node,  Tiptel Nederland
  • Vigor Draytek routers en switches
  • Xelion,  Xelion
  • Polycom

Van welke hardware heeft Lilytel een handleiding?

Voor alle beschikbare hardware hebben wij een handleiding. Klik ‘hier’

top
Xandrion
Enter Code Here :

X